Tvůrce webu je i pro tebe! Postav třeba web. Bez grafika. Bez kodéra. Hned.
wz

26.-29.8.2010 - Bohemia Cantat 2010

Liberec


      Přestože se organizátoři 18. ročníku oblíbeného festivalu potýkali s důsledky ekonomické krize a finančních problémů Liberce a celého regionu po mistrovství světa v lyžování, které po sobě zanechalo stamilionové dluhy, podařilo se jim opět připravit velice kvalitní program. Z finančních důvodů bylo centrum festivalu přesunuto z tradičního Domu kultury do centra Babylón. Důsledkem bylo zvětšení vzdálenosti, kterou bylo třeba denně překonávat mezi ubytovnou, centrem a některými ateliéry, ale s tím se účastníci vyrovnali (někteří např. tím, že ke své škodě vynechávali ranní společné zpívání). Zvýšení účastnického poplatku se sice projevilo mírným snížením počtu účastníků, ale přesto se sešel dostatečný počet nadšenců na to, aby se nemusel rušit žádný z ateliérů.

      Nabídka byla opět pestrá. V ateliéru staré hudby nacvičoval dirigent Robert Hugo moteta od Johanna Sebastiana Bacha a Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, ateliér dramatické sborové tvorby nabídl pod vedením ukrajinského Jurije Galatenka známá díla Georga Phillipa Händela (Aleluja z oratoria Mesiáš), Wolfganga Amadea Mozarta (Lacrymosa z Requiem), Giuseppe Verdiho (sbor židovských vězňů z Nabucca), Bedřicha Smetany (úvodní sbor Proč bychom se netěšili z Prodané nevěsty) i méně známý sbor z opery Dimitrij Antonína Dvořáka. Jirkovský sbormistr Luboš Hána ve jazzovém ateliéru seznamoval účastníky se skladbami Parise Rutherforda, Kirby Shawa i vlastní tvorbou. Nejrychleji naplněn byl ateliér spirituálů a gospelů, který vedl postavou malý, ale charismatický host z USA - Raymond Wise. Práci s ním si měli možnost vyzkoušet všichni účastníci festivalu při společném zpívání.

      V žádném z výše uvedených ateliérů ovšem nepracovali členové Hlaholu, ti se tentokrát zapojili do dvou zbývajících. Největší klan (6 členů) se přihlásil do ateliéru nazvaného "Inspirace pravoslavnou hudbou (česká soudobá tvorba)", který vedl už osvědčený matador festivalu, oblíbený sbormistr Roman Válek. Ve spolupráci se svojí ženou Terezou, která k radosti mužské části ateliéru vedla muže na dělených zkouškách, nacvičil dvě skladby současného brněnského skladatele Martina Jakubíčka: Marie pro sbor a čtyřruční klavír (klavírní doprovod na závěrečném koncertě hrál sám autor se svojí manželkou) a acapellovou skladbu Musica.

      Zbývající dva hlaholáci byli v ateliéru "Vítr ze severu", ve kterém mladý sbormistr Michal Hájek nacvičil snad nejpůsobivější vystoupení celého festivalu. Při skladbách současných švédských autorů Gunnara Erikssona, Svena-Davida Sandströma a Thomase Jennefelta, které v kostele předvedl sbor bíle oblečených zpěváků s černými brýlemi, šel zúčastněným mráz po zádech.

      K dobré atmosféře festivalu přispěly i tradiční festivalové koncerty v Lidových sadech, kostele i závěrečný v Babylónu, stejně jako čtvrteční společenský večer.

      

Pavel Ježil, 14.9.2010


Datum poslední aktualizace: 18.12.2010